«نگاه ملی بخش خصوصی واقعی در پویش همه برای ایران» / مقابله با انحصار طلبی ،حمایت از شایسته سالاری

بیانیه شماره یک پویش همه برای ایران؛ اقتصاد و محیط کسب و کار کشور در سخت ترین شرایط خود بعد از انقلاب اسلامی قرار گرفته است و جای آن است که فعالان بخش خصوصی با نگاهی به منافع ملی ایران ساختاری دوباره بیابند.

نوسانات ناشی از تحریم های یکجانبه امریکا، نشان از آسیب پذیر بودن اقتصاد و ارزش پول ملی ایران در برابر عوامل خارجی و وابستگی غیر قابل انکار کشور به فروش نفت توسط دولت دارد، به نحوی که ریاست محترم جمهور، صراحتا اقتصاد دولتی و کوچک بودن بخش خصوصی در کشور را عامل تاثیرگذاری بیشتر تحریم ها بر کشور خوانده اند.

حال آنچه که در این دوران گذار کنونی به عنوان راهکار خروج از چالش‌های اقتصادی اهمیت می‌یابد، انسجام و اتحاد بین تمامی ارکان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، و همچنین بکارگیری تدبیر و خرد جمعی به منظور دریافت کمترین آسیب از تهدیدات فعلی است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های قانونی مردم نهاد در کشور، نشان از نقش بی بدیل پارلمان بخش خصوصی در نظام تصمیم گیری قوای سه گانه و حاکمیت دارد. ضمن آنکه تاکیدات عالی ترین مقامات کشور در استفاده از طرفیت بخش خصوصی، فرصت بی سابقه ای در توسعه دیپلماسی اقتصادی و “بکارگیری سیاست در خدمت اقتصاد” با راهبری و مشارکت اتاق های بازرگانی فراهم آورده است.

«همه برای ایران» مصمم است تا با استفاده ازدیدگاه‌های دقیق علمی و تخصصی صاحبنظران و فعالان اقتصادی کشور، به روند عضویت شایستگان در هیئت نمایندگان دوره نهم اتاق تهران کمک و افراد مستقل و شایسته خارج از رویه‌ها و روال موجود را پیشنهاد دهد.

اخلاق گرایی در اتاق های بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ما نهادی موثر در دل اقتصاد ایران است  بنابراین ، نهادی مانند اتاق بازرگانی باید نقش موثر خود را برای ساماندهی و کمک به اعضا در جهت اهداف اتاق بازی کند همچنین اتاق بازرگانی با توجه به نقش تعیین کننده خود ، قطعا باید قدرت لازم ، برای بکارگیری توان علمی و خردمندانه تمامی اعضا را داشته باشد .

اما این توان زمانی عملیاتی می شود که خانه صاحبان کسب و کار ؛ خود نمونه باشد اتاق ، باید پایگاه جذب افکار و ارائه راهکارها و راهبرد های مناسب برای کمک به اقتصاد اعضای خود در بخش خصوصی بوده و در جهت رفع موانع کسب و کار اعضای خود تلاش نماید .

حال که به انتخابات هیئت های نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور نزدیک می شویم ، اتاق های بازرگانی در بزنگاه حساس انتخابات خود ، باید به الگویی برای حفظ اخلاق و منش خداپسندانه تبدیل شود حلقه مفقوده این روزها ، رعایت همین اخلاق کسب و کار است .

بنابر این در فضای انتخابات اتاق های بازرگانی ،  کاندیداها می توانند با رفتاری منطقی ، آگاهانه و اخلاقی،  به سایر اعضای اتاق خود نشان دهند که تا چه اندازه علاقمند به ترویج بیشتر اخلاق حسنه در فضای کسب و کار هستند .

آنچه برای همگان و اعضای اتاق های بازرگانی باید اهمیت داشته باشد رعایت همین اخلاق و بی طرفی در حل مشکلات است .
اعضای اتاق های بازرگانی در طی سالهای مختلف گذشته به خوبی نشان داده اند که حتی در مقاطع حساسی مثل انتخابات هم ،  پا روی ارزش های انسانی و اخلاقی که همان حفظ کرامت انسانهاست نمی گذارند اتاق های بازرگانی  با رعایت اصول اخلاقی و حفظ کرامت انسانی  است که می توانند استوار و موثر باقی بمانند و با رعایت همین اصول ،  فعالیت های خود را در جهت خدمت به اعضای خود گسترش دهد . سه عنصر وحدت فکر ؛ اخلاق  و تخصص می تواند در مقطع حساس کنونی ، نجات بخش توسعه اتاق های بازرگانی ایران  باشد .

حضور بانوان در فضای اقتصادی

به فعالیت درآمدن پتانسیل‌های مغفول زنجیره ارزش افزوده بدون توجه ویژه به حلقه‌های مفقوده این زنجیره در مجامعی نظیر اتاق ممکن نیست. توجه ویژه به توانمندیهای زنان و به فعالیت درآوردن ظرفیت شگرف این بخش از جامعه می‌تواند توان کشور را در حوزه‌های مختلف دوچندان سازد؛ به عنوان نمونه راهبرد پویای حضور زنان در تولید ارزش‌افزوده، از ابتدای جنگ جهانی دوم در دو سوی جنگ مد نظر قرار گرفت و استخوان‌بندی قدرت‌های اقتصادی جهان را در پایان این جنگ ویران‌گر شکل داد. بر این اساس پویش «همه برای ایران» با توجه ویژه به این موضوع، همانند لایحه جامع انتخابات، بیست‌درصد فهرست خود را به بانوان فعال در اقتصاد کشور اختصاص داده است.

كسب و كارهاي نوين

يكي از مهمترين مؤلفه هاي اقتصاد پويا در قرن حاضر، حوزه كسب و كارهاي نوين، دانش بنيان و استارتاپي است كه در كنار پرداختن به اهداف اقتصادي، اهداف اجتماعي را نيز دنبال مي كند. در اين نوع كسب و كارها ضمن توجه به تخصص هاي لازم، خدمات و محصولات ، آسانتر، با كيفيت و قيمت رقابتي تر در مقايسه با مدل هاي كسب و كار سنتي عرضه مي گردند.
بعد اجتماعي رونق كسب و كارهاي نوين، دانش بنيان و استارت آپ، كارافريني و اشتغال زايي براي جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهي است كه ضمن توسعه اشتغال و ارتقاي بهره وري ، با گسترش استفاده از فناوريهاي نو، به كاهش حجم سرمايه گذاريها نيز كمك مي نمايد.به اين ترتيب ظرفيت اشتغال زايي و كار آفريني بخش خصوصي صرفا با تكيه بر خلاقيت، نواوري ، دانش و فناوري مستعد تحولي اساسي خواهد گرديد. در اين راستا، صندوقها و انجمن هاي وي سي ( مشاركت خطر پذير) نيز با سرمايه گزاري تخصصي در اين حوزه ضمن حمايت از نخبگان، سرمايه هاي بومي و منابع انساني متخصص داخلي و خارجي را ترغيب نموده و به شكوفايي و توسعه بهتر اقتصاد دانش بنيان خواهند پرداخت و موضوع جذب سرمايه گزاريهاي خارجي نيز محتمل تر و جذاب تر خواهد گرديد.

اقتصاد سبز

نمونه دیگری که متاسفانه در ادبیات مدیران کشور ردی از درک ضرورت و اهمیت آن به چشم نمی‌خورد اقتصاد سبز است. بشر از ابتدای انقلاب صنعتی با روندی فزآینده به بهره‌برداری از منابع تجدید‌ناپذیر زمین پرداخته و ضایعات و پسماندهای مختلف را به محیط زیست تحمیل نموده است، به نحوی که امروز زیست‌پذیری بخشهای مختلفی از کشورمان به شدت دچار تهدید گردیده است؛ حال آن که اقتصاد سبز با تبدیل این تهدیدات در حوزه‌هایی نظیر آب، انرژی و پسماند فرصت‌هایی پایدار برای تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال به وجود می‌آورد. به عنوان مثال اتخاذ راهبردی پویا در توسعه صنایع بازیافت می‌تواند منجر به تولید سالانه بالغ بر ۱۰میلیارد دلار ارزش افزوده و ایجاد یک‌میلیون نفر فرصت شغلی پایدار در سراسر کشور گردد که این به تنهایی یک سوم تعهدات دولت در قانون برنامه توسعه ششم کشور می‌باشد.

نقش اتاق در ساماندهی و توانمند سازی تشکل های موضوعی و صنفی

اتاق باید به انجمن ها کمک نماید و ساماندهی تشکل های موازی و رتبه بندی تشکل ها به تقویت بخش خصوصی می انجامد. بخش خصوصی قدرتمند برای پذیرش مسوولیت های بیشتر آمادگی خواهد داشت. نیاز به تشکل های قدرتمند به ویژه در تعاملات بین المللی احساس می شود همچنین جای خالی کنسرسیوم های قدرتمند که ایجاد آن ها از طریق تشکل ها امکان پذیر است، احساس می شود. وجود تشکل های جریان ساز که بتوانند به انسجام بخشی در حوزه تخصصی بپردازند، شرایط را برای درون زایی و برونگرایی که مورد تاکید سیاست های اقتصاد مقاومتی است، فراهم کنند، ضروری است.

 

نقش شفافیت در پارلمان بخش خصوصی

امروز نبود شفافیت و شکل گیری کانون‌های فساد یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که اقتصاد ایران با آن روبه روست و بخش خصوصی می‌تواند برای عبور از این شرایط نخستین گروهی باشد که به سمت شفافیت حرکت می‌کند.استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اقتصاد داخلی جز با حضور قدرتمند بخش خصوصی ممکن نخواهد بود و برای رسیدن به این هدف یک اتاق بازرگانی قدرتمند مقدمه کار است.

شفافیت اصلی‌ترین دغدغه امروز اقتصاد ایران است، در این راستا بخش خصوصی می‌تواند پیش قراول تحولات باشد. متأسفانه در سال‌های گذشته عملکرد بخش خصوصی در اتاق به طور دقیق قابل رصد نبوده است.

توانمند سازی اعضاء

طبقه‌بندی آماری اعضا نشان می‌دهد که بنگاه‌های کوچک و متوسط بالغ بر دو سوم اعضای اتاق‌ها را تشکیل می‌دهد، حال آن که رویکردها و سیاست‌های اتاق بیشتر ناظر به اقتصاد کلان بوده و موجب گردیده اتاق‌ها را در ایفای کارکردهای خود نظیر توانمندسازی اعضا، شبکه‌سازی بین اعضا، راه‌اندازی کلینیک‌های حل مشکلات کسب و کار، خدمات عارضه‌یابی برای اعضا، جمع‌آوری اطلاعات و ساماندهی گزارشات کاربردی اقتصاد خرد در سطوح مختلف کسب و کار و تسهیل ارتباطات تجاری بین اعضا نسبت به همتایان خود در جهان کارنامه بسیار ضعیفی دارد. با توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در پایان قرن بیستم و دسترسی نسبتا آسان شهروندان به حجم بالایی از داده‌ها و افزایش درجه آزادی شهروندان، محور قرار دادن اعضا به عنوان یک راهبرد، و مدیریت پویای اتاق منطبق با نیازهای اعضا نه غیرممکن و نه دشوار و بیش از هر چیز نیازمند بروزرسانی نگرش تصمیم‌گیران اتاق‌ها می‌باشد

استفاده از ظرفیت پیشکسوتان

گوهر تجربه با هزينه عمر بدست آمده است، لذا حضور پيشكسوتان در اتاق در تلفیق با جوانان برای انتقال تجربيات و استفاده از از از تفحص و پيگيری جوانان می تواند مجموعه ای ناب و قابل بهره برداری باشد.