«کسب و کار» پیش بینی بودجه از رشد درآمد مالیات بر ارزش افزوده را بررسی می‌کند

کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور به ردیف درآمدی ۱۱۰۵۱۲ که مربوط به در آمد مالیات بر ارزش افزوده است، ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه بودجه ۹۸ اضافه کرد و رقم درآمد مالیات بر ارزش افزوده از ۳۸۶۰۶ میلیارد تومان پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۸ به ۴۸۲۵۸ میلیارد تومان رسید.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور به ردیف درآمدی ۱۱۰۵۱۲ که مربوط به در آمد مالیات بر ارزش افزوده است، ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه بودجه ۹۸ اضافه کرد و رقم درآمد مالیات بر ارزش افزوده از ۳۸۶۰۶ میلیارد تومان پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۸ به ۴۸۲۵۸ میلیارد تومان رسید.

این مسئله با توجه به شرایط رکودی ای که بنگاه‌ها در آن به سر می‌برند و عدم شفافیت در پرداخت مالیات‌ها به طور کلی، اندکی دشوار به نظر می‌آید. به گفته کارشناسان دولت می تواند با برقراری عدالت مالیاتی و دریافت مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی، این میزان درآمد را حاصل نماید اما طی این سال‌ها، این تولید کننده و شرکت‌ها هستند که مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند.

طبق آمار بانک مرکزی از عملکرد قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور که تا آذر ماه منتشر شده است، در این مدت ۱۹۱۸۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده وصول شده که رشد ۱۷.۶ درصدی دارد و حدود ۸۰ درصد رقم مصوب ۹ ماهه (۲۴۲۷۰ میلیارد تومان) محقق شده است. رقم مصوب کل امسال برای این مالیات بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان است. در  نتیجه، مصوبه کمیسیون تلفیق برای درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۸، ۵۰ درصد بیشتر از رقم مصوب سال جاری است.

همچنین در سال ۹۶ بالغ بر ۲۶۹۴۰ میلیارد تومان، سال ۹۵ بالغ بر ۲۲۴۹۰ میلیارد تومان و سال ۹۴ بیش از ۱۹۷۴۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده وصول شده بود.

با توجه به پیش بینی شرایط رکود تورمی در سال آینده و کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولید و بنگاه‌های اقتصادی و مصرف کالا و خدمات، احتمال تحقق این میزان درآمد با توجه به این شرایط سخت شده و باید به شفافیت اطلاعات و کارآمدی سامانه‌های مالیاتی برای اخذ این درآمد امیدوار بود.

فرشید شکرخدایی، عضو اتاق بازرگانی تهران

گره کور مالیات ستانی

مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی است اما از آنجایی که اصناف با سازمان امور مالیاتی در این خصوص همکاری نمی کند، مثل همیشه سرمایگذار به اصطلاح آنها زالو صفت است که باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

از شرکت‌ها مالیات گرفته می شود اما از کاسبان نه. از سویی لابی سنگین اتاق اصناف مانع از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از جانب کاسبان است. آنها تهدید می‌کنند و کره‌ کره ها را پایین می‌کشند. مشابه اتفاقی که در بازار آهن و پارچه افتاد و منجر شد سازمان امور مالیاتی از گرفتن مالیات از اصناف خودداری کند. این امر مثل همیشه موحب فشار و زیان به کارخانه دار ها شده است. تا زمانی که مصرف کنند ه نهایی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکند و اصناف هم فرار مالیاتی دارند، تحقق درآمدهای مالیاتی یک گره کور است.

اصرار اصناف به مالیات ندادن در نهایت به فشار سنگین بر کارخانه ها منجر شده و شرکت‌ها و  بنگاه‌های اقتصادی را زیر تیغ دارایی برده است. حریم امن اصناف برای فرار مالیاتی در حالیست که اصناف گردش مالی زیادی دارند و با شفاف سازی اقتصاد آنها می‌توان به وصول درآمدهای مالیاتی و افزایش آن امید داشت.