ابعاد مختلف کیفیت با توجه به مشتری بازار هدف مدیریت می شوند و رقابت پذیری از طریق کیفیت پایدار است

فرشید شکرخدایی نایب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران نشست تخصصی دوازدهمین کنفرانس بهره وری و کیفیت اظهار داشت :طبق ماده ۳۰  قانون سازمان مکلف است به منظور ارتقای وظایف نظارتی خود بر واحد های تولیدی و اجرای بند ۳۰ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه نسبت به تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استاندارد سازی کشور و مدیریت کیفیت اقدام نماید. که بر همین اساس سازمان نسبت به تهیه سند راهبرد ملی کیفیت کشور با مشارکت همه اعضای شورای عالی استاندارد و ذی نفعان اقدامات لازم را انجام داده است که سند در حال تدوین می باشد.یکی از ابزارهای پایش سند در کشور سنجش نرخ کیفیت کالا و خدمات است.

اگر بخواهیم تعریفی از نرخ کیفیت کالا و خدمات براساس تعاریف شاخص های ملی آماری ارایه کنیم باید گفت شاخص سنجش نرخ کیفیت عبارتند ازتغییرات سطح استاندارد سازی و کیفیت یک استان،یا کشور در سال موردنظر نسبت به سال پایه باتوجه به معیارها و شاخص های تعیین شده .

فرشید شکرخدایی ادامه داد؛ ابعاد مختلف کیفیت با توجه به مشتری بازار هدف مدیریت می شوند و رقابت پذیری از طریق کیفیت پایدار است.
شکرخدایی در ادامه این نشست اظهار داشت که قیمت ، تنها یکی از عوامل رقابت پذیری است و راهبرد ملی کیفیت و اجزای آن به تفکیک محصولات و خدمات
باید تدوین شود و ابعاد جدید مانند سبز بودن ، مسئولیت پذیر بودن ، حامی جامعه بودن و نو بودن نیزبه ابعاد کیفیت اضافه شده است.