اخبار نمایشگاه باید برای توسعه صادرات باشد نه حذف واردات/ چه کسانی از نمایشگاه ها سود می برند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از سیاست های که دولت در زمان رکود باید اجرا کند کاهش هزینه های جاری و هدایت شرکت های دولتی برای کاهش هزینه های سربار است، موضوعی که در بودجه ۹۹ نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

در شرایط کنونی همکاری شرکت های داخلی با شرکت های خارجی محدود شده و بسیاری از این شرکت ها هرگونه تجارت با ایرانی ها را قطع کرده‌اند و این یعنی در نمایشگاه های ایران شرکت نمی‌کنند، در همین راستا شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران طبق تقویم تعیین شده به برگزاری رویدادهای خود می پردازد که بخش عمده ای از شرکت کننده‌ها، دولتی ها هستند، چراکه وضعیت اقتصادی کشور به شرکت های خصوصی اجاره نمی دهد برای این بخش بودجه ای را صرف کنند و از طرف دیگر خروجی مشارکت در این رویداد انگیزه ای را برای حضور در نمایشگاه ها را نمی دهد.

هرچند مسئولان از ضرورت حضور در نمایشگاه در راستای اعلام نیاز و تقویت ساخت داخل سخن می‌گویند، حال سوال این است که چرا با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سامانه توانیران رونمایی کرده، داخلی سازی منوط به حضور در نمایشگاه ها باشد و اینکه برگزاری نمایشگاه ها منافع چه کسانی را تامین می‌کند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیاست جایگزینی واردات در هیچ کشور دنیا موفق نبوده است، گفت: برخی توجیه می‌کنند که کالاهایی که واردات آن صرفه اقتصادی ندارد باید داخلی سازی شود و نمایشگاه ها نیز در این بخش کمک کننده است، اما یک مثال بیاورند کدام کشورها توانسته اند در بخش جایگزینی تمام نیازهای کشور موفق باشند، البته در بخش‌های نظامی، غذایی و دارویی تامین داخلی فارغ از موضوع صرفه اقتصادی اهمیت دارد تا دولت بتواند در زمان بحران نیاز مردم را تامین کنند، اما در کالاهای مصرفی باید به مزیت های نسبی توجه کرد، برای نمونه در کشور ما کشاورزی یک مزیت نسبی است، زیرا دارای آب و هوای متفاوت بوده، همچنین دارای ظرفیت معدنی است و ضرورتی برای وارد کردن سنگ قبر از چین ندارد.

فرشید شکرخدایی نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی پس از کاهش ارزش پول ملی، ایران ارزانترین نیروی متخصص دنیا را دارد، افزود: برای نمونه یک مهندس عمران که حقوق آن یک دهم مهندسی در ترکیه و عمان است، به راحتی می تواند در پروژه های نقشه کشی خارجی مشارکت کند و از این طریق ارز آوری کند. البته نباید نادیده گرفت شناسایی ظزفیت های داخلی برای ساخت داخل می تواند نقش موثری توسعه داشته باشد، اما این اقدام باید در جهت ظرفیت صادرات کشور باشد نه اینکه به هر قیمتی کالا ساخته شود.

به عبارت دیگر باید این سیاست در راستای توسعه صادرات بکار برود به این معنی که مواد اولیه، تجهیزات و … تامین و برای تولیدات داخلی بکار برود، حال ممکن است بخشی از آن از طریق واردات به صرفه تامین شده باشد. بنابراین شرکت های ایرانی باید در نمایشگاه های خارج از کشور شرکت کنند تا بتوانند سیاست توسعه صادرات را پیش ببرند.

او با تاکید بر اینکه فعالیت شرکت نمایشگاهی برای دولت درآمد ندارد و بیشتر برای کارکنان و مدیران آنجا سودآور است، اظهار کرد: در شرایط کنونی مجوزهای نمایشگاهی خرید و فروش می‌شود و از طرف دیگر تجهیزات جانبی نمایشگاهی در زمان آماده سازی عرضه می‌شود که کارکنان نمایشگاه در کسب و کار آن نقش دارند، بنابراین این بخش درآمد چندانی برای دولت ندارد.

شکرخدایی نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران ؛با تاکید بر اینکه ایران تازه برای اکسپوی ۲۰۲۰ کمیته تشکیل داده، در حالی که کشورهای دیگر برنامه هایی را به طور کامل تدوین و ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: بعد از المپیک و جام جهانی، اکسپو سومین رویداد بزرگ جهان است و کشورها برنامه ریزی مناسبی برای ۶ ماه برگزاری آن دارند و در شرایطی که پیش بینی می‌شود که ۲۰ میلیون نفر به اکسپوی دبی حضور پیدا می‌کنند، ایران برنامه خاصی برای استفاده از این ظرفیت برای توسعه صادرات ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان نسبت به سیاست های که در بخش های اجرایی بکار گرفته می شود نقد دارد و همین مسئله باعث شده همواره منافع ملی در نظر گرفته نشود. از این رو انتظار می رود مسئولان نسبت به اقداماتی که در شرایط اقتصادی بکار می گیرد با دقت نظر بیشتری عمل کنند و به نوعی عمل ها و شعارها هم پوشانی داشته باشد.