برنامه رادیو گفتگو

در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو مطرح شد:برخی مدیران دولتی با خصوصی سازی مخالفت می کنند

مهندس فرشید شکرخدایی در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو، با اشاره به اینکه خصوصی سازی شکست خورده و بخش خصوصی از آن ناامید شده زیرا خصوصی سازی واقعی انجام نشده است و به اهداف تعیین شده از جمله افزایش بهره وری و شفاف سازی  نرسیدیم.

برخی مدیران دولتی با خصوصی سازی مخالفت می کنند

دکتر زهره عالی پور در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو، با اشاره به اختلاف بین مدیران بخش های دولتی و سازمان خصوصی سازی گفت: بعد از ده سال از شروع خصوصی سازی در مورد این عبارت که آیا یک وظیفه حاکمیتی است یا خیر، دچار اختلاف هستیم .زیرا برخی مدیران دولتی با خصوص سازی مخالفت می کنند.

برنامه رادیو گفتگو

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع خصوصی سازی؛ بایدها و نبایدها با حضور دکتر حیدری کرد زنگنه(ریاست سابق سازمان خصوصی سازی و استاد دانشگاه)، دکتر مناقبی(نماینده بخش خصوصی و رئیس کنفدراسیون واردات مواد غذایی)، مهندس فرشید شکرخدایی(رئیس کارگروه رقابت کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران) و ارتباط تلفنی با خانم دکتر عالی(معاون سازمان خصوصی سازی) و دکتر پورمختار(نماینده مجلس) روانه آنتن شد.

فرشید شکرخدایی افزود: مقاومت مدیران دولتی در برابر خصوصی سازی، طبیعی و این به عنوان یک آسیب همیشه مطرح بوده است و مطلب جدیدی نیست. لذا کوچک سازی دولت مهمترین راهکار توسعه کشور است ؛هدف اصلی خصوصی سازی افزایش کارایی و بهره وری ثروت ملی بوده که محقق نشده است و بخش خصوصی نیز از فرایند ساختار خصوصی ساز طی ۳۰ سال گذشته رضایت نداشته است.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی از ابتدا به درستی بنیان گذاشته نشده است تاکید کرد: اعداد و ارقام نشان می دهد که خصوصی سازی شکست خورده و بخش خصوصی از آن ناامید شده زیرا خصوصی سازی واقعی انجام نشده است و به اهداف تعیین شده از جمله افزایش بهره وری و شفاف سازی  نرسیدیم.

رئیس کارگروه رقابت کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران  در ادامه گفت: با فضایی مواجهیم که اگر دولت دارایی ها را به شبه دولتی ها بفروشد مقاومتی نمی شود اما اگر به بخش خصوصی سازی واقعی بخواهد واگذار شود به شدت مقاومت می شود و علت این است که مدیریت در دست دولتی ها باقی می ماند و در ظاهر مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی در می آید.

شکرخدایی تاکید کرد: خصوصی سازی شکست خورده است و باید روش را عوض کنیم و الا با تصویب قانون به جایی نخواهیم رسید زیرا این مدل، جواب نمی دهد و  پیشنهاد بخش خصوصی این است که در ساختار بررسی فرایند خصوصی سازی بخش خصوصی نیز حضور داشته باشند.

علیرضا مناقبی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در کشور وجود ندارد، گفت: البته همینکه بخش خصوصی توانسته است با ۱۵ درصد در مقابل ۸۵ درصد بخش دولتی تحمل شود، یعنی توانمند است ولی متاسفانه حاکم نیست.

وی افزود: مشکلی که در خصوصی سازی داریم این است که معنی اصلی خصوصی سازی را فراموش کرده ایم. گفته می شود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت جدا شده است و به بخش خصوصی داده شده است اما حقیقت این است که مشخص نیست این واگذاری ها به کجا داده شده است.

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی را از بخش دولت خارج کردیم و اعلام کردیم خصوصی است در صورتی که دولتی است. در خیلی بخش ها نیز دولت مکان ها و شرکت ها را واگذار کرده است ولی مدیریت ها را نداده است؛ بنابراین عملاً بخش خصوصی وجود ندارد.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی ادامه داد: اگر کسی جایگاه مدیریتی در اداره آن چیزی که مالکیت آن را بر عهده دارد، نداشته باشد، عملاً مالک آن نیست و فقط از اسم آن سوء استفاده کرده اند.

وی با تصریح بر اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی اصل بسیار خوبی است، عنوان داشت: این اصل زمانی خوب خواهد بود که واگذاری ها به دست کسانی که محق و اهل فن هستند، برسد وگرنه اگر از این سازمان به آن سازمان و از آن دولت مرد به آن دولت مرد برسد، فایده ندارد.

در ادامه دکتر زهره عالی پور ابلاغ سیاست های کلی سیاست های کلی اصل ۴۴ را متفاوت با روش های دیگر توسعه دانست و گفت: از سوی مقام معظم رهبری این اصل یک انقلاب تعبیر می شود. مفهوم این حرف این است که تغییراتی که باید در عرصه اقتصاد صورت بگیرد به حدی بزرگ است که از آن به عنوان انقلاب نام برده می شود.

عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی افزود: البته مخالفت های مدیران دولتی در کار وجود داشت ضمن اینکه برای شروع برنامه خصوصی سازی احتیاج داشتیم که یک بار دیگر وظایف حاکمیت و دولت را در عرصه اقتصادی تعریف کنیم و بر اساس آن در حوزه های مختلف کشاورزی و صنعت وظیفه دولت را مشخص کنیم.

معاون نظارت بر قراردادهای سازمان خصوصی سازی با اشاره به اختلاف بین مدیران بخش های دولتی و سازمان خصوصی سازی گفت: شاهد هستیم حتی بعد از ده سال از شروع خصوصی سازی در مورد این عبارت که آیا یک وظیفه حاکمیتی است یا خیر، دچار اختلاف هستیم زیرا برخی مدیران دولتی با خصوص سازی مخالفت می کنند.

وی افزود: البته باید پذیرفت در عرصه ای که دولت همه چیز را بر عهده داشت، مدیرانی معرفی شدند که جایگاه و حقوق و مزایا و امکاناتی استفاده می کردند که با خصوصی سازی دیگر امکان آن را ندارند.

قابل ذکر است، برنامه “گفت و گوی اقتصادی” در تاریخ ۴ بهمن ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شده و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه  و یا از لینک زیر گوش دهند.

فایل گفت و گوی برنامه اقتصادی رادیو گفتگو