فرشید شکرخدایی

بهره‌وری پایین ایران در طول ۴۰ سال گذشته

فرشید شکر خدایی در بیست و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گزارشی در مورد بهره‌وری در ایران و چالش‌های این موضوع ارائه کرد.

رئیس مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران گفت: آمار منتشرشده از سوی سازمان بهره‌وری آسیایی در مورد چین، هند، کره و سنگاپور نشان می‌دهد که همه این کشورها از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۰۴ رشد پایدار بهره‌وری داشته‌اند اما بهره‌وری ایران در سال ۲۰۱۴ از میزان بهره‌وری در سال ۱۹۷۰ کم‌تر شده است.

شکر خدایی تصریح کرد: یعنی هرچه تکنولوژی و نوسازی به اقتصاد کشور تزریق کرده‌ایم، عدد بهره‌وری ما از سال ۱۹۷۰ تغییر نکرده است و این موضوع برای اقتصاد ایران یک فاجعه است.

رئیس مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران گفت البته در این میان گروه‌هایی هم بوده‌اند که بهره‌وری آن‌ها رشد داشته است و گروه‌هایی که بیشترین رشد شاخص‌های بهره‌وری در زمینه بهره‌وری دستمزد را داشته‌اند، حوزه‌های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و لوازم‌خانگی بوده‌اند. در زمینه بهره‌وری سرمایه بخش‌های رنگ و رزین و واسطه‌گری مالی، و در زمینه بهره‌وری کل عوامل فلزات اساسی و محصولات فلزی بیشترین رشد بهره‌وری را داشته‌اند.

شکرخدایی در ادامه پیشنهادهایی برای افزایش بهره‌وری کسب‌وکارهای بخش خصوصی بیان کرد و تغییر و بهبود کارایی و بهره‌وری عملیات، بهبود بهره‌وری سرمایه، به‌کارگیری روش‌های مدیریت ناب، به‌کارگیری روش‌های مدیریت ناب، دیجیتال‌سازی، تحلیل داده‌ها و یکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌ها و افزایش مقیاس را از مهم‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری برشمرد.

شکرخدایی همچنین به برگزاری جشنواره بین‌المللی بهره‌وری هم اشاره کرد و گفت: هشتمین دوره این جشنواره هم با بخش‌های مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی بهره‌وری، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه ملی برترین توان اجرا و مسابقه ملی بهترین محل برای کار برگزار شدند و ۶۵۰۰ داور همه واحدها را در ۵۶ گروه اقتصادی داوری کردند.

شکرخدایی همچنین از برگزاری جشنواره انتخاب واردکننده نمونه خبر داد و گفت: این جشنواره را با تمرکز بر انتخاب واردکننده نمونه با توجه به واردات ماشین‌آلات اساسی و نه کالاهای لوکس برگزار خواهیم کرد.