تشکیل کمیته‌ای مشترک میان سازمان و اتاق، در دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی، با تأکید بر ظرفیت‌های گسترده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای همکاری در حفظ و صیانت از محیط زیست، از ضرورت تشکیل کمیته‌ای مشترک میان سازمان و اتاق با هدف ارتقای وضعیت محیط زیست کشور، ارائه تسهیلات رفع آلایندگی صنایع از طرف صندوق ملی محیط زیست به واحدهای آلاینده و لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی در حوزه محیط‌زیست خصوصا در اجلاس کاپ ۲۷ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در دیدار با تعدادی ازاعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که بعدازظهر روز سه‌شنبه، ۳ آبان‌ماه در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پارلمان بخش خصوصی است و همیشه در کنار دولت‌ها بوده و دستاوردهای خوبی هم داشته است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع بازیافت ایران، نمایندگان بخش خصوصی نیز در این دیدار که به میزبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت پذیرفت بر دستاوردها و ظرفیت‌های ممکن در همکاری دولت و بخش خصوصی در توسعه پایدار کشور تأکید نمودند. ابتدا علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران ضمن بیان تاریخچه‌ای از اتاق ایران به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور، مطالبی را در خصوص قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و ظرفیت‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بیان نمود.

در ادامه آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی مطالبی را در خصوص ظرفیت‌های بالقوه همکاری میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و اتاق ایران در بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بیان نمود.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران و نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ضمن بیان دستاوردهای کمیسیون در دوره سه ساله، بر ضرورت حضور بخش خصوصی در کنار دولت در مجامع جهانی از جمله اجلاس COP27 و تبدیل کاهش مخاطرات محیط‌زیستی به فرصت‌های کسب‌وکار تأکید نمود.

حسن فروزانفرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان مطالبی در خصوص ضرورت کاهش زمینه‌های ایجاد فساد و تعارض منافع در مقررات، حساب‌پذیر و شفاف نمودن نظام تشخیص کارشناسان سازمان را به عنوان راه حل مدیریت تعارض منافع برشمرد.

توحید صدرنژاد، رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران و رئیس کمیته توسعه پایدار کمیسیون توسعه‌ پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران، نیز با بیان مصادیقی از جمله رویکرد سازمان در برابر ایجاد نهاد تنظیم‌گر بازار اقلام ضایعاتی و پسماندها، ساماندهی مجوزهای کسب‌وکار لجستیک معکوس و تدوین دستورالعمل مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی از مشکلاتی که از تضارب آرا میان بخش خصوصی و سازمان بر کشور تحمیل می‌گردد سخن گفت.

امین صدرنژاد، دبیرکل اتحادیه صنایع بازیافت ایران و نماینده اتاق ایران در تدوین آیین‌نامه معیارهای تعیین سطح آلایندگی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز)، ضمن تأکید بر لزوم مشارکت میان سازمان و بخش خصوصی در تدوین مقررات، از خروجی‌های مثبت این همکاری‌ها در گذشته مطالبی بیان نمود و آمادگی اتاق ایران در جهت در اختیار گذاشتن توان فنی، اجرایی و کارشناسی خود برای همکاری با سازمان را اعلام کرد.

در ادامه، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به اتاق ایران نهاد، گفت: اینکه شما در کنار کسب و کار خود، به مباحث محیط زیستی هم عنایت دارید، بسیار مطلوب است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و اتاق ایران ظرفیت های گسترده ای برای همکاری دارند که می بایست از این ظرفیت ها در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست کشوربهره بگیریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تشکیل کمیته ای مشترک بین این سازمان و اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف ارتقای وضعیت محیط زیست کشور شد.

سلاجقه با تایید پیشنهاد معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری اتاق ایران در فرآیند انتخاب جشنواره صنعت سبز، گفت: خوشبختانه صندوق ملی محیط زیست ظرفیت هایبسیار خوبی برای کمک به واحدهای آلاینده برای رفع آلایندگی خود دارد که می بایست از این ظرفیت ها استفاده شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۷) در کشور مصر، تصریح کرد: بهره برداری از ظرفیت های دیپلماسی در حوزه محیط زیست برای ما خیلی مهم است و می بایست با دست پر دراجلاس کاپ ۲۷ شرکت کنیم.

معاون رییس جمهور با استقبال از پیشنهاد یکی از اعضای اتاق ایران مبنی بر فراهم کردن زمینه لازم برای حضور نمایندگان این اتاق در اجلاس کاپ ۲۷، تاکید کرد: آغوش سازمان حفاظت محیط زیست به روی بخش خصوصی همیشه باز است و ما حتما از حضور نمایندگانی از اتاق ایران در اجلاس کاپ ۲۷ در راستای پیشبرد سیاست های محیط زیستی کشور استقبال می کنیم.