تلاش بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران

سیمنار آشنایی با کنفرانس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران با حضور تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ۱۹تیر۹۶در اتاق تهران برگزار شد.

گروه پارسیان هوشمند با همکاری فدراسیون صنعت نفت و اتاق بازرگانی تهران، سمینار بررسی راهکارها و چالش های جذب سرمایه خارجی و پنل گفتگو را با حضور شرکت انگلیسی Frontier Exchange ‘برگزار کننده نشست های سالیانه بین المللی سرمایه گذاری در لندن’ و نیز شرکت مشاوره ایAdam Smith International در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشاورزی تهران برگزار کرد.
هدف از این سمینار ‘ آشنایی طرف خارجی با نیازها و انتظارات سرمایه گذاری در ایران ‘ و نیز ‘ آشنایی متقاضیان با الزامات سرمایه گذاران ‘ است.
در این سمینار که برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد، بر علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری صنایع نفت با ایران و فراهم کردن بستری مطمئن برای جذب این سرمایه‌ها تاکید شد.
برپایه این گزارش، بجز شرکت های انگلیسی، از سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و کمیسیون سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران نیز در این همایش حضور داشتند.

در ابتدای سمینار آشنایی با کنفرانس که در اتاق تهران که توسط گروه پارسیان هوشمند و با همکاری فدراسیون صنعت نفت ایران برگزار ‌شد، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به افزایش تبادل هیات‌های تجاری بین ایران و اروپا پس از اجرایی شدن برجام، گفت: در طول دو سال اخیر، هیات‌های بسیاری برای ارزیابی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به ایران سفر کردند. بازار ایران برای فعالان اقتصادی خارجی، بازاری جذاب و بکر است. بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز به دنبال آن هستند که همکاری‌های سابق خود را احیا کرده و البته به فرصت‌های بیشتر نیز دست پیدا کنند.

محمدرضا بختیاری با بیان اینکه ایده‌آل‌های ما در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی محقق نشده است، افزود: در میان این رفت‌وآمدها به این نتیجه رسیدیم که باید روی رشته فعالیت‌های تخصصی متمرکز شویم و در ادامه چنین تصمیم‌گیری شد که کنفرانس‌ها را به صورت تخصصی برگزار کنیم.

بختیاری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های موسسه فرانتیر اکسچنج گفت: این موسسه، ارتباطات گسترده‌ای با مراجع سرمایه‌گذاری در اروپا دارد که می‌توان از ظرفیت آن بهره‌برداری کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران از برگزاری دومین نشست شرکت فرانتیر اکسچنج در ماه نوامبر خبر داد و گفت: در ادامه نشست قبلی که سال گذشته در لندن برگزار شد، قرار است نشستی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به طور خاص در زمینه صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی در شهر بروکسل، پایتخت کشور بلژیک برگزار شود. امیدواریم فعالان اقتصادی این دو حوزه بتوانند از نشست پیش رو بهره لازم را کسب کنند.

 

ضرورت انطباق صنایع ایران با دوره انقلاب صنعتی چهارم

پس از سخنان آغازین نشست، رضا پدیدار، نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت، پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را به موضوع انقلاب صنعتی چهارم و نقش سرمایه‎گذاری مولد اختصاص داد. رضا پدیدار که نایب رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران است، با بیان اینکه در حال حاضر کشور در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته است، گفت: در نخستین کنفرانس بررسی قراردادهای جدید نفتی که سال گذشته برگزار شد، بالغ بر ۵۳ پروژه در بخش بالادستی نفت و بیش از ۱۷۰ پروژه در بخش پایین دستی نفت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی معرفی شد.

رضا پدیدار با تاکید بر اینکه جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی باید جزو اولویت بالای سیاست‌های اقتصادی کشور قرار گیرد، افزود: دنیا در حال حاضر به انقلاب صنعتی چهارم پا گذاشته است و در این عصر، آنچه که باید از طرف ایران مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد، چگونگی اتصال با دستاوردهای بین‌المللی است.

به گفته وی، انقلاب صنعتی چهارم در ایران یکی از نقاط عطفی است که می‌تواند در انتقال مفاهیم و نقش سرمایه، تعاریف و تجربیات و همزمان ایجاد ارتباطات سازنده بین صنعتگران ایرانی و همتایان اروپایی آنها مفید و موثر باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سرمایه و تشکیلات اقتصادی متصل و مرتبط منجر به انقلاب صنعتی چهارم در عصر حاضر شد، به نظرسنجی موسسه ممیزی و مشاوره PWC در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد و افزود: بر اساس این نظرسنجی، در حدود ۲ هزار متخصص و استراتژیست صنایع مختلف از ۲۶ کشور، دنیا را در خصوص وضعیت فعلی و پیش‌بینی از پنج سال آینده و همچنین مزایای توسعه صنایع آنها به ویژه دیجیتالی شده را مورد بررسی و پرسش قرار دادند. برآورد و انتظارات برنامه‌ریزان صنعتی از سطح پنج تا ۱۰ سال آتی صنایع مختلف، به‌کارگیری شیوه‌های مدرن و به ویژه دیجیتالی در تولید محصولات بین ۶۲ تا ۷۷ درصد خواهد بود. وی یکی از صنایع پیشرو در این قلمرو توسعه‌ای در سال‌های آتی را تولیدات صنعتی و شیمیایی بر پایه فرآیند نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از ۳۵ تا ۷۶ درصد عنوان کرد.

نایب رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران در ادامه به فرصت‌ها و تهدیدها برای انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و گفت: افزایش یکپارچه‌سازی افقی و عمومی زنجیره ارزش در صنایع، دیجیتالی شدن محصول و سبد خدمات و نیز محصولات هوشمند جز مبانی فرصت‌های این دوره است در حالی که از چالش حریم بخش خصوصی و اطلاعات در دسترس مردم، افزایش شدید بیکاری در برخی از بخش‌ها و نیاز به حجم سرمایه‌گذاری زیاد در برخی از بخش‌ها نظیر ربات‌های هوشمند به عنوان چالش‌های این حوزه یاد می‌شود.

به گفته پدیدار، انقلاب چهارم صنعتی به لحاظ بستری که در آن شکل گرفته است، می‌تواند جذابیت مضاعفی برای صنعت ایران داشته باشد. وی افزود: از این رو، لازم است که نظام تولید در ایران مورد بازبینی و نوآوری مجدد قرار گیرد.

 

ظرف دو هفته، مجوز سرمایه‌گذاری صادر ‌می‌کنیم

احمد جمالی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز در این نشست، برگزاری چنین نشست‌هایی را برای بنگاه‌ها و تسریع روند توسعه کشور موثر دانست و گفت: معمولا هدف این نوع نشست‌ها، بازاریابی بین‌المللی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری درکشور است، اما ایرانی‌ها در بازاریابی کالا و خدمات به مهارت‌های قابل قبولی دست یافته‌اند. حال آنکه آنچه اکنون در جهان اهمیت یافته است، بازاریابی برای کشور است. به این معنا که چگونه کشور را به جهانیان معرفی کنیم.

جمالی ادامه داد: بازاریابی کشور، ایالت یا کالا و خدمات، ابزار‌های خاص خود را دارد و البته نشست‌های تخصصی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بهترین ابزار در مقطع کنونی است. این نشست‌ها به ورود هیات‌های تجاری و تعامل فعالان اقتصادی داخلی و خارجی نیز کمک ‌می‌کند.

او سپس به این نکته اشاره کرد که آثار ورود هیات‌های اقتصادی به کشور طی دو سال اخیر را در سازمان سرمایه‌گذاری مشاهده ‌می‌کنیم، جمالی افزود: ویژگی سرمایه‌گذارانی که پس از اجرایی شدن برجام وارد کشور شدند، نخست، تنوع درخواست‌های آنان است که همه بخش‌های اقتصادی را پوشش ‌می‌دهد و ویژگی دیگر آنها این است که کشورهای درخواست‌کننده سرمایه‌گذاری در ایران نیز متنوع است.

این مقام دولتی در ادامه به جایگاه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اسناد بالادستی و در قوانین کشور اشاره کرد و گفت: در اسناد بالادستی و قوانین موجود، مساله‌ای از بابت توجه به سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

جمالی با اشاره به اینکه اکنون نسل پنجم قوانین سرمایه‌گذاری در جهان حاکم است، گفت: نسل پنجم قوانین سرمایه‌گذاری در جهان، دولت‌ها را مکلف ‌می‌کند که نقش مشوق، تسهیلگر و حامی را برای سرمایه‌گذاران ایفا کنند. قانون تشویق سرمایه‌گذاری در ایران، این سه ویژگی را در خود دارد و سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند به مواد این قانون تکیه کنند.

او افزود: سازمان سرمایه‌گذاری وکمک‌های اقتصادی و فنی ایران که مجری قانون است، درخواست‌های سرمایه‌گذاری را دریافت کرده است و معمولا ظرف دو هفته، مجوز سرمایه‌گذاری را صادر ‌می‌کند.

جمالی در پایان توجه حضار این نشست را به این نکته جلب کرد که در ایران، معمولا ایده‌های سرمایه‌گذاری مطرح ‌می‌شود، بدون آنکه مطالعات کافی در مورد ایده یا پروژه صورت گرفته باشد. او خواستار توجه شرکت‌های ایرانی به استانداردهای معرفی طرح یا پروژه‌های سرمایه‌گذاری شد.

 

عقب‌ماندگی ایران در رقابت با کشورهای منطقه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران از دیگر سخنرانان این نشست بود. این شرکت وابسته به وزارت امور اقتصاد و دارایی است. فرهاد زرگری مدیرعامل این شرکت، به برخی آمار سازمان آنکتاد در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش این سازمان، در این سال نزدیک به ۱٫۷ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به صورت مستقیم در جهان صورت گرفته که قاره آسیا با ۵۴۱ میلیارد دلار نخستین منطقه جذب‌کننده سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ۶۴ درصد از این حجم از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش خدمات، ۲۷ درصد در بخش صنعت و ۹ درصد در بخش‌های اولیه مانند معادن و کشاورزی ورود پیدا کرده است.

وی ماموریت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران را تلاش برای ورود سرمایه‌گذاری در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: امروزه کشورها برای افزایش توان و قدرت بین‌المللی خود رو به سرمایه‌گذاری گسترده در بخش‌ها و مناطق مختلف جهان کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به کشور عربستان اشاره کرد که ۳ هزار پمپ بنزین در منطقه اروپا را خریداری و در اختیار دارد. همچنین این کشور دو کرسی از هیات مدیره بانک آلمانی دویچه‌بانک را در اختیار دارد.

زرگری با بیان اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی، ایران نیز جزو کشورهای پیش‌قدم در سرمایه‌گذاری خارجی بود، افزود: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی، کشور نتوانست در این زمینه نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر کل میزان پرتفوی ایران در این بخش، ۳ میلیارد دلار است در حالی که کشورهایی نظیر قطر با رقم ۴۰۰ میلیارد دلار و امارات متحده عربی با یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری، با فاصله و سرعت بالایی در حال حرکت در این مسیر هستند. او یکی از عوامل تاثرگذار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد اعتماد و اطمینان برای بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد و توسعه گری در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

 

الزامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟

در ادامه این گردهمایی، فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به کارکرد کمیسیون‌های تخصصی در اتاق‌های بازرگانی گفت: این کمیسیون‌ها بازوی مشورتی اتاق بوده و فعالیت‌های اجرایی ندارند. از این رو، به‌رغم آنکه کمیسیونی تحت عنوان سرمایه‌گذاری در اتاق ایران تشکیل شده بود، مرکزی با عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اتاق تهران ایجاد شده است که خدمات خود را به کل کشور تعمیم ‌می‌دهد. در عین حال، هدف این مرکز تقویت بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

مستوفی افزود: توسعه اقتصادي موضوعی است مستلزم زمان و ثبات در رويه اجراي سياست‌هاي توسعه اي. به عبارتی بحران یا تهدیدی نباید وجود داشته باشد و سرمايه گذاران بايد احساس امنيت کنند. امروزه بسیاری از کشورهای درحال توسعه از جمله سنگاپور شفافیت اقتصادی بسیار بالایی را اعمال ‌می‌کنند. حداقل کردن موارد عدم اطمينان و حداکثر کردن اعتماد سرمايه‌گذاران در سنگاپور از طريق ثبات اقتصاد کلان یکی دیگر از دلایل پیشرفت این کشور محسوب ‌می‌شود.

مستوفی با بیان اینکه داشتن زیرساخت‌های قوی و مستحکم به همراه حاکمیت قوی و برنامه‌ریزی مناسب از جمله عوامل مهم رشد سرمایه‌گذاری سنگاپور محسوب ‌می‌شود، گفت: این کشور درحال حاضر بنا بر آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی پنجمین کشور دنیا از نظر امنیت سرمایه‌گذاری است.

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران گفت: ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺠﺎرب ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺻﻮرت اﺟﺮاي ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ آزادﺳﺎزي، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺻﻨﺎﻳﻊ ورﺷﻜﺴﺖ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ ﺑﻠﻜﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎرآﻳﻲ آﻧﺎن شود و ﺑﻪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻧﺎن ﻛﻤﻚ کند. لذا ﺑﺮاي ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﻪ آﻣﺎدﮔﻲ ورود ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﺎرت آزاد را ﻧﺪارﻧﺪ، ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ﮔﺮاﻳﻲ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﻳﻦ راه ﺑﺮاي ﮔﺸﻮدن ﺗﺪرﻳﺠﻲ اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي ﻣﻠﻲ اﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﺸﻮرﻫﺎ و ادﻏﺎم آﻧﻬﺎ در اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

او افزود: این نسخه بدین جهت توصیه شده که از ﻳﻚ ﻃﺮف ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ نمیﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺑﺎ اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي ﺑﺰرگ رﻗﺎﺑﺖ ﻛﻨﻨﺪ و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﺑﺮﺧﻲ از اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن ﺷﻜﻞﮔﻴﺮي اﺗﺤﺎدﻳﻪﻫﺎي منطقه‌ای را ﭘﻴﺶ درآﻣﺪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ و WTO ﻣﻲ‌داﻧﻨﺪ؛ زﻳﺮا ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ آزادﺳﺎزي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﻳﺪ اﺑﺘﺪا در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﻤﺠﻮار ﻛﻪ ﺳﻬﻞ‌ﺗﺮ اﺳﺖ- ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺷﻮد ﺗﺎ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﻬﺘﺮي ﺑﺮاي رﻗﺎﺑﺖ در ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻴﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻳﺪ. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ، اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮاردادﻫﺎي ﻫﻤﻜﺎري دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﻴﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻫﻤﺠﻮار است.

او با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهاي اقتصادي، در اغلب کشورهاي جهان و از جمله ایران مورد توجه واقع شده است، گفت: این موضوع ‌می‌تواند بخش عمده‌اي از اهداف اقتصادي کشورمان را در پرتو یک دیپلماسی اقتصادی کارآمد تحقق بخشیده و هم‌زمان در رونق دیپلماسی عمومی نیز تأثیرگذار باشد. در این راه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان اهرمی برای تسریع حرکت اقتصاد کشور به سوی توسعه و ایجاد اشتغال به کار گرفته شده و اهداف سند چشم‌انداز توسعه اقتصادی و اجتماعی نظام دستيابی به اهداف توسعه ۲۰ ساله را تسریع کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اتاق تهران توضیح داد: از آنجایی که اقتصاد کشور در طی سال‌های اخیر عمدتا دولتی بوده ، لذا یکی از دلایل ایجاد مرکز سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی، تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه بخش خصوصی در تسهیل و پیشبرد روند سرمایه‌گذاری در کشور بوده است . در این راستا مرکز تلاش کرده است تا مقدمات را فراهم آورد از جمله این مقدمات و در واقع مهمترین و اولین اقدام مرکز در این خصوص آماده‌سازی بسترهاست که متاسفانه به دلیل سال‌های تحریم اقدامات مکفی در این رابطه انجام نپذیرفته است و مادامی که بسترها مهیا نباشد سرمایه‌گذاری به معنی واقعی اتفاق نخواهد افتاد.

مستوفی در ادامه به برخی اقدامات این مرکز نوپا در طول ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه راه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق استفاده از ظرفیت و پتانسیل موسسات حرفه‌ای مشاوره‌ای داخلی و خارجی معتبر در زمینه‌های مختلف مدیریت مالی، حقوقی، مالیاتی، اقتصادنظری، بانکی، بیمه، مهندسی‌وفنی که مرکز سرمایه‌گذاری با برخی از این موسسات از جمله رولند برگر(Roland Berger) آلمان، آمبروزتی (Ambrosetti) ایتالیا، Deloitte ، بوش (Bosch) اقدام به امضای تفاهم‌نامه کرده و در حال همکاری مشترک است. همچنین، حل موضوع امکان استفاده از فاینانس برای پروژه‌های بخش خصوصی، راه‌اندازی بانک اطلاعات وآمار تخصصی سرمایه‌گذاری، آسیب‌شناسی ادواری موانع سرمایه‌گذاری و انجام بررسی‌های کاربردی در اصلاح ضعف قوانين و مقررات مرتبط و تصویب قوانین و مقررات حمایتی، تهیه کتابچه راهنمای سرمایه‌گذاری در ایران و تهیه کتابچه راهنمای سرمایه‌گذاری در ایران از جمله این اقدامات بوده است.

او گفت: در روزهای اخیر نیز طبق تفاهمنامه‌ای با شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در لندن به امضا رسیده است، دفتر مرکز سرمایه‌گذاری اتاق تهران در لندن به عنوان‌هاب ارائه خدمات سرمایه‌گذاری در اروپا افتتاح ‌می‌شود.

 

بیگانگی شرکت‌های ایرانی با اصول اولیه جذب سرمایه‌گذار خارجی

در ادامه این اجلاس، مدیرعامل شرکت Arjan Capital طی سخنانی به موضوع روند جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت. «آندریاس شوایتزر» ابتدا خود را این‌گونه معرفی کرد که از خانواده‌ای سوئیسی است و در آلمان متولد شده است و در حال حاضر با مدیریت بنگاه اقتصادی و مشاوره‌ای خود در لندن ساکن است.

وی همچنین تصریح کرد که ورودش به بازار ایران به سال‌های گذشته برمی‌گردد و مجموعه تحت مدیریت او به شرکت‌های اروپایی برای ورود و سرمایه‌گذاری در ایران کمک می‌کند. به گفته شوایتزر، مجموعه آنها تاکنون موفق شده است که در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعتی از جمله سیمان، صنایع غذایی و بخش نفت و گاز به ایران سرمایه‌گذار اروپایی جذب کند.

او با تاکید بر اینکه در دنیا رقابت شدید و تنگاتنگی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جریان است، گفت: شرکت‌های ایرانی باید پای خود را به بیرون از مرزهای کشور خود گذاشته و از نزدیک وضعیت رقابت در بازار سرمایه‌ها را لمس کنند.

مدیرعامل شرکت Arjan Capital افزود: بسیاری از شرکت‌های ایرانی که برای طرح‌ها و پروژه‌های خود در داخل ایران به دنبال سرمایه‌گذار خارجی می‌گردند، متاسفانه با قواعد اولیه جذب سرمایه‌گذار بیگانه هستند. به‌گونه‌ای که بعضا از ارائه اطلاعات شفاف و اولیه پروژه‌های خود اکراه دارند.

وی همچنین افزود: شرکت‌های ایرانی باید بدانند که طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است که به درستی اطلاعات دقیق آن نگارش و در اختیار قرار گرفته باشد، از این رو سرمایه‌پذیران ایرانی باید مشاوران خبره و بین‌المللی این عرصه برای تدوین طرح‌های مطالعاتی خود استفاده کنند.

 

شرکت‌های ایرانی را به سوی مواجهه بین‌المللی سوق ‌می‌دهیم

حسین علاوی، مدیر اجرایی شرکت فرانتیر اکسچنج نیز در سخنانی به معرفی شرکت متبوع خویش پرداخت و گفت: ماموریت اصلی این شرکت، ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است و ما به شرکت‌های در حال رشد، خدمات سرمایه‌گذاری ارائه ‌می‌کنیم و آنها را به سوی مواجهه بین‌المللی سوق ‌می‌دهیم.

او افزود: سرمایه‌گذاران به دنبال کسب اطلاعات جزیی از قبیل اینکه، سهامداران چه کسانی هستند، وضعیت نقدی شرکت چگونه است؟ دستیابی به سود چگونه خواهد بود؟ و اطلاعاتی از این دست. هستند.

علاوی با اشاره به ویژگی نشست‌های تخصصی گفت: در این نشست‌ها، شرکت‌ها ، حدود ۱۰ دقیقه فرصت دارند که خود را معرفی کنند. در ماه نوامبر نیز شرکت‌های ایرانی یک بار دیگر فرصت این را ‌می‌یابند که در نشست بروکسل، پروژه‌ها و توانمندی‌های خود را معرفی کنند.

او سپس گفت: علاقه بسیاری از سوی شرکت‌های خارجی وجود دارد که درباره ایران بدانند. ما با همکاری شرکت پارسیان هوشمند ‌می‌خواهیم برای شما ملاقات‌هایی را برگزار کنیم و این نشست معطوف به حوزه نفت، گاز پتروشیمی و صنایع معدنی خواهد بود. البته امیدواریم بتوانیم ایران را به پرتفولیوی سرمایه‌گذاری در جهان اضافه کنیم.

گزارش تصویری