جلسه هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت

ثبات شاخص بهره‌وری طی ۴۵ سال گذشته/ توسعه با منابع نفت روی نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس ، فرشید شکر‌خدایی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اقتصاد در طول ۴۵ سال گذشته تغییر نکردن شاخص بهروری به استناد آمار بانک مرکزی است، گفت: این بدان معناست که به ازای منابعی که به اقتصاد تزریق می‌شود، به اندازه ۴۵ سال پیش ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه پائین بودن بهره‌وری درد کهنه‌ای است، افزود: بنابراین نمی‌توان از منابع قدیم و جدید تزریق شده به اقتصاد ارزش افزوده ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسائل مختلف در بهره‌وری تأثیرگذار بوده است، بیان داشت: یکی از این عوامل قرار گرفتن منابع سهل‌الوصول نفت در اختیار توسعه است.

شکرخدایی با بیان اینکه همه چالش‌‌ها در مجلس برای جذب اعتبارات استانی است، افزود: آقای فتاح وزیر سابق نیرو در زمان وزارت بیان کرد که کل ارزش افزوده صنعت، معدن و کشاوری از مبلغ یارانه انرژی کمتر است که فکر می‌کنم هنوز هم این موضوع مصداق داشته باشد.

وی افزود: از وقتی قیمت نفت افزایش یافت و ما تصمیم گرفتیم که توسعه رشد اقتصادی را به واسطه تزریق منابع نفتی سرعت ببخشیم، این درد آغاز شد.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه نروژ هم همین مشکل را داشت، بیان داشت: این کشور با تشکیل صندوق ذخیره ارزی تصمیم گرفت که منابع نفتی را برای توسعه هزینه کند که پس از بررسی‌ها متوجه شدند، توسعه با هزینه این منابع امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: بنابراین از ۲۰ سال پیش صندوق ذخیره ارزی نروژ پرداخت وام به پروژه‌هایی که در این کشور قرار بود به اجرا درآید، را متوقف کرد و تنها از پول حاصل از نفت برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های خارج از این کشور وام پرداخت می‌کرد، تا بدین وسیله پول حاصل از نفت وارد اقتصاد کشور نشود و فقط از محل اخذ مالیات بخشی از درآمد این پول وارد اقتصاد شده و صرف توسعه شود.

شکرخدایی گفت: به همت جشنواره ملی بهره‌وری و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و کشاورزی ایران، آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره‌وری همه ساله برگزار می‌شود که هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری در یکم خرداد امسال برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشنواره ملی بهره‌وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی، هر ساله برگزار می‌شود.