????????????????????????????????????

سمینار جلب سرمایه خارجی برای پروژه‌های اقتصادی ایران در لندن

خبر اتاق تهران – ۲۳/۴/۹۵

روسای کمیته‌های ستاد اقتصادی پساتحریم در نشستی که در اتاق تهران برگزار شد، از برگزاری سمیناری در لندن خبر دادند که قرار است، توسط شرکتی به نام Frontier Exchenge به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های اقتصادی ایران در ماه اکتبر برگزار شود.
محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران که مسئولیت کمیته روابط بین‌الملل ستاد اقتصادی پساتحریم را برعهده دارد، در ابتدای این نشست، با اشاره به برگزاری این سمینار گفت: در ماه اکتبر قرار است سمیناری توسط موسسه Frontier Exchenge در لندن برگزار شود تا پروژه‌هایی که در ایران نیازمندسرمایه‌گذاری خارجی است در آن معرفی شود. او در ادامه با اشاره به موانعی که سند برجام در مسیر اجرا با آن مواجه شده است، ابراز امیدواری کرد که این موانع با مذاکراتی که در حال انجام است، رفع شود. او در ادامه به استقبال هیات‌های خارجی از حضور در ایران خبر داد و گفت: پس از اجرایی شدن برجام، هیات‌هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی به ایران آمدند و تا پیش از آغاز ماه رمضان، حدود ۱۸۰ هیات خارجی از ایران بازدید کردند و اتاق تهران نیز در این دوره میزبانی حدود ۷۰ هیات را برعهده داشت.

????????????????????????????????????

بختیاری با اشاره به اینکه اغلب این هیات‌ها با انگیزه شریک‌یابی عازم ایران شده بودند، گفت: اکنون به دلیل برخی مسایل بانکی و مالی، همکاری‌های اقتصادی ایرانی‌ها با شرکای خارجی در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. او سپس در مورد شکل‌گیری ستاد اقتصادی پسابرجام در اتاق تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این ستاد همزمان با اجرایی شدن برجام، ایجاد شد و با شکل‌گیری کمیته‌هایی با عناوین روابط بین‌الملل، مشاوره سرمایه‌گذاری، آموزش و اطلاع‌رسانی و ذیل آن فعالیت خود را آغاز کرد. معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به اقداماتی که در کمیته جلب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است، گفت: در طول ماه‌های گذشته که این کمیته فعالیت خود را آغاز کرده است، با برخی موسسات حقوقی و مشاوره‌ای بین‌المللی وارد همکاری شده است تا مطالعات امکان‌سنجی پروژه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذار خارجی دارد را از طریق این موسسات بین‌المللی به تایید برساند.

ضرورت استانداردسازی فعالیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی
در ادامه این نشست، فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مسوول کمیته جلب سرمایه‌گذاری خارجی ستاد اقتصادی پساتحریم نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت. او گفت: در اتاق‌های ایران و تهران، کمیسیون‌هایی با رشته فعالیت‌های مختلف وجود دارد. اما کارکرد این کمیسیون‌ها مشاوره‌ای است و نمی‌توانند به امور اجرایی بپردازند. به همین سبب ما در اتاق تهران مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری را ایجاد کردیم که بتوانیم وارد حوزه اجرا شویم. او گفت: با وجود پتانسیل بالا در ایران، در چند دهه گذشته سرمایه چشمگیری وارد ایران نشده است. در حالی که اکنون جلب سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا به یک صنعت تبدیل شده است و در این زمینه رقابت شدیدی وجود دارد.

مستوفی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد که ایرانی‌ها برای ورود به عرصه این رقابت باید فعالیت‌های خود را استانداردسازی کنند. او افزود: در مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران با چند موسسه معتبر بین‌المللی در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری و حقوقی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است. موسساتی مانند امبروزوتی و رولندبرگر. به این ترتیب، صاحبان پروژه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارند، می‌توانند مطالعات امکان‌سنجی خود را به تایید این موسسات برسانند و این پروژه‌ها را با این مهر و امضای معتبر برای تامین مالی به بانک‌های خارجی ارائه کنند. او توضیح داد: قرار است کارشناسان موسسه رولندبرگر، اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را تهیه کنند و به زودی وب‌سایتی برای ارائه این اطلاعات ایجاد خواهد شد. همچنین قرار است، دوره‌های آموزشی تخصصی توسط این شرکت‌ها در ایران برگزار شود. مستوفی گفت: در بیستم جولای نیز مدیران موسسه بیمه ساچه به اتاق ایران می‌آیند. ما موافقت اولیه مدیران این موسسه را برای پوشش بیمه‌ای فعالیت شرکت‌هایی که می‌خواهند به طور مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری کنند، جلب کرده‌ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: برای افزایش شناخت سرمایه‌گذاران خارجی از ایران، برگزاری سمینارهای بین‌المللی نیز موثر خواهد بود. او گفت: به همین سبب، قرار است موسسه Frontier Exchange سمیناری به منظور معرفی پروژه‌هایی که در ایران نیازمند سرمایه است، برگزار کند. در ادامه، حسن فرزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو ستاد اقتصادی پساتحریم با اشاره به اینکه این ستاد با انگیزه بهره‌گیری از فرصت‌های پس از لغو تحریم‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هدف از شکل‌گیری این کارگروه، آشنا کردن فعالان اقتصادی با فرصت‌ها و تقویت و توانمندسازی آنها برای استفاده از این فرصت‌ها بوده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اعلام این که فرصت‌های واقعی برای همکاری اقتصادی با شرکای خارجی وجود دارد، گفت: پیشنهاد برگزاری سمیناری در همین زمینه در لندن را دریافت کردیم و به نظر می رسد که برگزاری این سمینار می‌تواند خواسته‌های اولیه ما را تامین کند. به اعتقاد فروزان‌فرد برگزاری این سمینار می‌تواند مزیت‌هایی برای ایران دربر داشته باشد؛ از جمله اینکه در پس گفت‌وگوهای جدی در کشور هدف، نواقص ما در گفت‌وگوهای تجاری هویدا می‌شود و در عین حال، نیازهای واقعی و اطلاعاتی فعالان اقتصادی ایرانی برای گفت‌وگوهای تجاری روشن می‌شود.