فناوری رسوب‌زدای الکترونیکی به رفع بحران آلایندگی آب کمک می‌کند

بیست و یکمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران به منظور بررسی نگرش‌ها و رهیافت‌های نوین در خصوص بحران‌های محیط زیست، به‌ویژه آلودگی منابع آب‌های شیرین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، صمدی فروشانی، کارشناس کمیسیون با معرفی بخش‌هایی از ترجمه کتاب در حال چاپ این کمیسیون با عنوان «الزامات حکمرانی در مسیر توسعه پایدار» به نقش رسانه‌های جمعی در آموزش و جلب مشارکت مردم اشاره کرده و ارتباط نهادی و نظام‌مند مدیران و مسئولان دولتی با دانشمندان و اندیشمندان را یکی دیگر از موارد مؤثر بر گرایش به سوی توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست سالم مطرح کرد.

در بخش دوم نشست داود صفایی، عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و مدیر شرکت دانش‌بنیان بهرشد با ارائه آمار از انتشار فاضلاب شور و اسیدی در تاسیسات موتورخانه‌های ساختمان‌ها و صنایع کشور به دستاورد بومی‌سازی شده فن‌آوری پیشرفته رسوب‌زدای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در صورت ترویج این فن‌آوری سالانه از انتشار ۲۰ میلیارد لیتر فاضلاب شور و اسیدی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در صورت بی‌توجهی به تغییر روش‌های مدیریت و نگهداری فنی تاسیسات و استفاده از تجهیزات جدید، حیاتی‌ترین منابع آب شرب کشور آسیب می‌بینند.

سپس ابراهیم صفایی طراح و مخترع دستگاه‌های رسوب زدای الکترونیکی به تشریح دستاوردهای این فن‌آوری در زمینه کاهش مصرف گاز و برق پرداخت و از تجربه ۱۵ ساله پژوهش در زمینه حفاظت از محیط زیست در برابر آلودگی‌های صنعتی و طراحی مدل بومی آن گفت: در آزمایش‌های گوناگون عملکرد دستگاه‌های ایرانی رسوب زدای الکترونیکی از کارآیی مؤثر و کیفیت بهتر نسبت به دستگاه مشابه خارجی برخوردار بود.

در پایان فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب گفت: کمیسیون با انتشار گزارش‌های متعدد کارشناسی و تخصصی در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار نسبت به آگاه‌سازی و تذکرات و پیشنهادات مقتضی به دولتمردان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و به رسالت خود عمل کرده است.

وی افزود: شرکت‌هایی که در زمینه حفاظت از محیط زیست و ارزش‌گذاری به آب و نحوه بهینه مصرف و بازچرخانی آب تلاش می‌کنند شایسته تقدیر هستند و حمایت‌های معنوی لازم را از آنان خواهیم داشت.