مهندس شکرخدایی در نشست خبری هشتمین جشنواره ملی بهره وری: خصوصی ‌سازی بهترین راهکار افزایش بهره‌وری در کشور می باشد

کافه دانش – ۱۷/۱۰/۹۵

نشست خبری هشتمین جشنواره ملی بهره وری، صبح امروز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۹۵، با حضور مهندس فرشید شکرخدایی،‌ دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره‌ وری و جمعی از اصحاب رسانه، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

مهندس فرشید شکرخدایی،‌ دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره‌ وری، در ابتدای این نشست خبری گفت: خصوصی‌سازی بهترین راهکار افزایش بهره‌ وری در کشور می باشد.

وی تصریح کرد:‌ ذات فعالیت‌های دولتی،‌ بهره‌ وری اقتصادی را کاهش می‌دهد و در واقع بهره‌وری دولت باید در مورد سیاست‌گذاری‌ها باشد.

‌ دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری، ادامه داد: به طور عمومی وضعیت بهره‌وری در کشور مناسب نیست اما هرگاه درآمدهای نفتی در کشور کاهش داشته، ‌نگاه دولت به بهره‌وری نیز بهتر شده است.

مهندس شکرخدایی، بیان داشت: بیشترین رشد بهره ‌وری در کشور مربوط به زمانی هست که قیمت نفت رو به کاهش بوده است.

وی ادامه داد:‌ زمانی که درآمدهای نفتی کم می‌شود،‌ کشور شاهد کمبود منابع شده و استفاده از دارایی‌ها بهینه‌تر می‌شود.

دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری، افزود: ‌در شرایط عادی،‌ دولت به دنبال توسعه است و افزایش راندمان در دستور کار قرار ندارد.

مهندس شکر خدایی، با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه،‌ هر سال باید ۴٫۵ درصد به رشد اقتصادی افزوده می‌شد،‌ گفت:‌ این امر محقق نشده و میانگین بهره‌ وری در بخش‌های مختلف تقریبا ثابت بوده است.

وی با در نظر گرفتن سال ۸۸ به عنوان سال پایه، ‌ادامه داد: اگر بهره‌وری را در این سال ۱۰۰ در نظر بگیریم،‌ این رقم در بخش صنعت طی سال ۹۴ به ۱۰۱ رسیده است. در بخش معدن نیز با در نظر گرفتن همین شرایط در سال گذشته به رقم ۱۰۲ دست یافته‌ایم. این در حالی است که اگر اهداف بهره‌وری در برنامه پنجم محقق می‌شد باید عدد ۱۲۶ در سال ۹۴ به دست می‌آمد.

دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری، افزود:‌ با توجه به این آمارها می‌توان گفت از سال ۸۹ تا پایان برنامه پنجم سهم بهره‌وری در کشور تغییر نکرده است.

مهندس شکرخدایی،‌ به نقش بازدارنده استهلاک در دستیابی به بهره‌وری اشاره کرد و گفت: با توجه به این شرایط می‌توان گفت ۴۵ سال است که بهره‌وری عوامل تولید در کشور هیچ تغییری نکرده است.

وی توجه به بهره‌وری در کشور را نیز بسیار مهم دانست و گفت:‌ متاسفانه در کشور شاهد بدترین شاخص بهره‌وری در آب هستیم. آب کمیاب‌ترین منبع ایران به شمار می‌رود و با این وجود به جای استفاده بهینه، ‌بدترین نوع مصرف را بخش کشاورزی شاهدیم.

دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری، به برگزاری هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ جشنواره ملی بهره‌وری با هدف اشاعه فرهنگ بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود.

مهندس شکرخدایی، این همایش را شامل ۵ مسابقه دانست و گفت: این مسابقات شامل،‌ مسابقه ملی بهره‌وری،‌ مسابقه ملی بهینه‌کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق،‌ مسابقه بهترین محل برای کار،‌ مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی می‌شود.

دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری، در پایان سخنان خود گفت: در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌آید و بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی بهره‌مند شده‌اند،‌ بیانگر این واقعیت است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بیشتر این کشورها از طریق بهره‌وری حاصل شده است.

گزارش تصویری