موفقیت جشنواره ملی بهره وری در دوره هشتم : رشد ۱۲ برابری مشارکت بنگاه ها

روزنامه فرصت امروز – ۱۵/۱۰/۹۵

جشنواره ملی بهره وری، برگزیدگان هشتمین دوره اش را در روز ۲۱ دی ماه معرفی خواهد کرد؛ جشنواره ای که به نظر می رسد در طول هشت سال گذشته اگرچه نتوانسته به عدد بهره وری کل کشور که هدف نهایی اش است، تکانی بدهد، اما رشد مشارکت بیش از ۱۲برابری بنگاه ها از زمان شروع این مسابقه، نشان می دهد موفق شده بهره وری را در چشم انداز آنها قرار دهد و حداقل بنگاه ها را به میزان بهره وری شان حساس کند.

به گفته فرشید شکر خدایی، دبیر این جشنواره جمع بندی این فرآیند در طول هشت سال برگزاری میزان بهره وری در صنعت و معدن در برنامه پنجم توسعه تغییر نکرده و تنها راه جبران این عدم تغییر جذب سرمایه گذاری های جدید است. شکرخدایی در نشست خبری این جشنواره با اشاره به آمارهای بانک مرکزی این عدم رشد را تنها محدود به سال های اخیر ندانست و گفت: بهره وری کل در کشور از سال ۱۳۴۷هیچ تغییری نکرده است.

فرشید شکرخدایی، دبیر جشنواره ملی بهره وری درباره چگونگی جشنواره توضیح داد: این مسابقه امسال شامل پنج رویداد، مسابقه ملی بهره وری، بهینه کاوی، تجربه های موفق، بهترین محل کار، توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی برگزار می شود. به گفته شکر خدایی بیش از ۵ هزار بنگاه در این دوره شرکت کرده اند، در حالی که این کار در نخستین دوره با مشارکت ۴۰۰ بنگاه کلید خورد.

به گفته او، این بنگاه ها در قالب ۳۸ صنعت طی فرآیند داوری از تاریخ ۷ تا ۱۳دی ماه به طور آنلاین و توسط ۶هزار داور از متخصصین هر صنعت ارزیابی شده اند و پس از برگزاری نشست کمیته علمی پس از این فرآیند، نتایج مشخص ۲۱ دی ماه از بنگاه های برتر تجلیل خواهد شد. این بنگاه ها باید از یک هزار امتیاز مجموعا ۷۵۰ امتیاز را کسب کنند تا به تندیس برتر جشنواره دست پیدا کنند. در هفت دوره گذشته چهار بنگاه توانستند به این حد نصاب برسند.

شکر خدایی گفت: این فرآیند با هزینه بخش خصوصی و حمایت معنوی اتاق ایران انجام می شود و فعالان بخش خصوصی رقمی بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای این کار هزینه می کنند.

به گفته او، برترین توان اجرا برای نخستین بار در دوره هشتم به جشنواره بهره وری افزوده شد، چرا که تجربه نشان می دهد اجرا از اصلی ترین مشکلات کشور است و این بخش براساس الگویی که دردنیا به نام مهندسی اجرا آموزش داده می شود، شکل یافته و در سطح مدیران ارشد و سرپرستان بنگاه ها برگزار می شود، چرا که بخش اجرا در مسئولیت مقامات ارشد بنگاه هاست.

دبیر جشنواره ملی بهره وری توضیح داد: تمرکز ما بر بنگاه ها و اندازه گیری و ارتقای بهره وری شاخص های اقتصادی آنهاست و فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خرداد هر سال مصادف با روز ملی بهره وری آغاز می شود و تا یکم سال بعد ادامه دارد.

شکرخدایی رایگان بودن مرحله اول این جشنواره را مهم ترین ویژگی جشنواره عنوان کرد و گفت: بنگاه های اقتصادی که صورت مالی تایید شده داشته باشند و سود و زیان های شان مشخص باشد، بدون هیچ محدودیتی می توانند شرکت کنند. بهره وری آنها رایگان محاسبه و کارنامه بهره وری برای آنها صادر خواهد شد. فرآیند این کار در طول هفت سال گذشته توسط یک تیم متخصص ۴۰نفره انجام می شد.

به گزارش «فرصت امروز» ۲۱ دی ماه طی مراسمی، به برترین ها در هر مسابقه لوح تقدیر و به بهترین عملکرد در مجموع همه رویداد ها تندیس ملی بهره وری اعطا خواهد شد.