نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت در گفت‌وگو با خبرنگار «شفقنای اقتصادی» : شرایط بنگاه‌ها تغییر نکرده است

شفقنا – ۲۷/۷/۹۵

چندی پیش پس از مدت‌ها سکوت در زمینه شاخص‌های اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی بهار امسال را ۵/۴ درصد اعلام کرد. با توجه به تغییراتی که اجرایی شدن برجام در شرایط اقتصادی کشور ایجاد کرده و انتظارات و امیدواری‌هایی که برای خروج از رکود به وجود آورده است، آیا این رقم می‌تواند نشان‌دهنده تحولی مثبت در این زمینه باشد؟
به اعتقاد نائب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز، در شرایط اصناف، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های گذشته تغییر محسوسی رخ نداده و رشد اقتصادی بهار امسال حاصل افزایش فروش نفت است.
فرشید شکرخدایی می‌گوید: ایران توانسته است بخشی از سهم از دست رفته خود را در بازارهای نفتی به دست آورد و این امر به افزایش تولید و صادرات نفت منجر شده است.

1651166_569
وی می‌افزاید: رشد اقتصادی ۵/۴ درصدی در فضای کسب و کار و برای فعالان اقتصادی ملموس نیست و بانک مرکزی نیز اذعان کرده که این رشد اقتصادی بر اثر افزایش صادرات نفتی رقم خورده است.
رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید می‌کند: در کشوری که اقتصاد آن وابسته به نفت است، همین نوع رشد اقتصادی نیز تاثیر مثبت خود را برجای می‌گذارد همان‌گونه که در زمان تحریم‌های گسترده نفتی نیز کشور با رشد منفی شش درصدی مواجه شد.
شکرخدایی می‌گوید: فرایند ورود درآمدهای ناشی از فروش نفت به بودجه، تزریق آن در پروژه‌های عمرانی و صنعتی و به تبع آن به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد زمان‌بر است.
به گفته مسئول مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران، همانگونه که رکود به تدریج بر اقتصاد سایه می‌افکند، خروج از آن و ایجاد رونق نیز به زمان نیز دارد.