نخستین نشست کمیسیون تجاری‌سازی فدراسیون صنعت نفت ایران برگزار شد.

قبل از اجرایی شدن هر برنامه‌ای ایجاد یک پایگاه داده منسجم از متخصصین حوزه صنعت نفت ضروری است.

نخستین نشست کمیسیون تجاری‌سازی فدراسیون صنعت نفت ایران با عنوان ” نقشه راه تجاری‌سازی ایده‌های دانش بنیان حوزه انرژی با محوریت بخش خصوصی“ با حضور نمایندگانی از انجمن‌های مختلف مرتبط با صنعت نفت ایران و هم‌چنین نمایندگانی از سازمان‌های مرتبط با حوزه شرکت‌های دانش بنیان مورخ نهم خرداد ماه ۱۳۹۷ در خانه تشکل‌های اتاق تهران برگزار شد

فرشید شکرخدایی رییس کمیسیون تجاری‌سازی فدراسیون صنعت نفت در این نشست اهداف این کمیسیون را کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها و نتایج تحقیقات در حوزه انرژی و هم‌چنین کمک به استارت آپ‌های حوزه انرژی جهت تداوم فعالیت‌های اقتصادی و رشد پایدار و تعامل حداکثری بین بخش‌های تحقیقاتی با بخش‌های تولیدی، خدمات مشاوره‌ای، سایر دستگاه‌های مرتبط دولتی و خصوصی در راستای ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی حرفه‌ای برشمرد.

ایشان افزودند برنامه سال ۹۷ این کمیسیون به سمتی حرکت می‌نماید تا بتواند منطقی باشد به منظور توسعه مفاهیمی که تاکنون در صنعت نفت به آنان کمتر توجه شده. ایشان با توجه به این که کمیسیون‌های ۶گانه فدراسیون صنعت نفت با هدف رفع نواقص ایجاد شده‌اند گفت؛ کمیسیون تجاری‌سازی به عنوان یکی از شش کمیسیون زیر مجموعه فدراسیون کاملا مساله محور می‌باشد و از همین رو برنامه‌های سال ۹۷ با این رویکرد به شرح ذیل می باشد:

  1. برقراری ارتباط موثر شرکت‌های نوپای حوزه انرژی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه نوآوری و تجاری‌سازی به منظور معرفی و ارایه مشکلات تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و ارایه راه‌کارها و بهره‌گیری از خدمات مناسب جهت رفع آن‌ها.
  2. ارتباط موثر و مستمر با معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور اثر گذاری مفید و موثر بر اجرای برنامه‌های تدوین شده تجاری‌سازی علم در کشور.
  3. شناسایی چالش‌های تجاری‌سازی در سنوات گذشته و ارائه بسته‌های پیشنهادی جهت رفع نواقص به متولیان.
  4. کمک به ایجاد شبکه‌ای از متخصصین و فعالین کسب و کارهای نوین و شرکت‌های نوپای حوزه انرژی در کشور جهت ایجاد ارتباطات موثر بین ذیتفعان تجاری‌سازی.
  5. بررسی وضعیت حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان جهت تجاری‌سازی در کشورهای صنعتی و مقایسه آن با فضای داخلی و مستندسازی تجربیات موفق جهت بهره برداری در کشور.
  6. چگونگی اقتصادی سازی کارآفرینی در حوزه انرژی با روش‌های نوین و ارائه راه حل.
  7. بررسی وضعیت رقابت پذیری شرکت‌های نوپای حوره انرژی و گزارش‌دهی در سطح ملی.
  8. برگزاري همايش‌ها، سمينارها و كارگاه‌هاي مرتبط با اهداف کمیسیون

ایشان ادامه دادند: یکی از مهم‌ترین مشکلات در راه اجرایی شدن این برنامه نبود پایگاه داده مناسب در صنعت نفت است. به طور مثال این که نتوانیم به طور دقیق بگوییم در کشور چه تعدادی از افراد متخصص رنگ‌های شیمیایی جهت فعالیت در دکل‌های نفتی در عمق آب‌ها وجود دارد و یا این که چه تعداد ایده مناسب جهت رفع یکی از مشکلات صنعت نفت وجود دارد از نقطه ضعف‌های کار تشکلاتی در این ابعاد بزرگ یعنی صنعت نفت می باشد.

اولین قدم این کمیسیون تهیه پایگاه داده می‌باشد تا بتوان کسب و کارهای نوین حوزه انرژی را شناسایی نمود و سپس با بهره‌گیری از ظرفیت مناسبی که در فدراسیون صنعت نفت وجود دارد این کمیسیون بتواند پل ارتباطی مناسبی بین مدیران عامل‌ بنگاه اقتصادی مرتبط با دارندگان ایده و کسب و کارهای نوین برقرار نماید.

امیراحمدی دبیرکل کمیسیون فدراسیون صنعت نفت نیز در این جلسه بیان نمودند که از زمان تاسیس فدراسیون صنعت نفت ایران و به واسطه رسالتی که در ایجاد فدراسیون‌ها در جهان وجود دارد، این فدراسیون نیز خود را ملزم نمود در تصمیم‌گیری‌ها اجماع حاصل نماید و به همین منظور سعی شده از تمامی ابزارهای ارتباطی در این زمینه استفاده شود و علاوه بر راه‌اندازی کمیسیون‌های خود، برتدوام جلسات منظم فدراسیون، گفت و گوها و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و برگزاری نشست‌های موردی نیز جاری و ساری باشد. هم‌چنین با تکیه بر حمایت‌های خوبی که از طرف مسوولین محترم اتاق بازرگانی تهران صورت گرفته قرار شد پرتال فدراسیون صنعت نفت ایران (ifoi.ir ) بعد از ۲۰ ماه حضور در فضای مجازی به عنوان اجماع کننده اخبار نفت و حوزه‌های مرتبط با آن و تولید محتوا مرتبط با نیازهای این صنعت تبدیل به بزرگ‌ترین رسانه دیجیتال برای تولید محتوا با فرمت‌های متنوع و به روز، ابزاری قابل برای ایجاد نگرش‌ها نوین و خلق دیدگاه‌های نو به منظور توسعه بخش خصوصی صنعت نفت کشور شود.

حامد قدیم نماینده انجمن مهندسی و ساخت نیز بیان کردند شناسایی چالش‌های تجاری‌سازی در سنوات گذشته و ارائه بسته‌های پیشنهادی جهت رفع نواقص به متولیان یکی از موارد مهم است که باید پیگیری شود و بخش خصوصی باید مطالبه‌گر از دولت باشد و علاقه‌مند می‌باشم در این زمینه فعالیت نمایم.

عبدالعزیز هدایت نایب رییس هیات مدیره انجمن ستصا، بیان کردند اجرای برنامه‌های ذکر شده در این کمسیون بسیار سخت و مشکل می‌باشد و به نظر می‌رسد فدراسیون صنعت نفت به تنهایی قادر به اجرای آن نباشد و جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌ها پیشنهاد می‌گردد باید به صورت خوشه ایی عمل گردد و همه انجمن‌های زیر مجموعه درگیر اجرا شوند و اتاق بازرگانی نیز حمایت‌های مالی خود را انجام دهد.

مجتبی اسلامی عضو هیات مدیره انجمن استصنا در پایان بیان کردند بحث ایجاد شبکه متخصصین بسیار مهم و نیاز آن در کسب و کار احساس می‌شود. در صنعت نفت نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر متخصص وجود دارد که اطلاعات چندانی از آنان در کشور جمع آوری نشده است و باید همه اعضا بکوشیم این پایگاه داده را به عنوان یکی از خروجی‌های مهم این کمیسیون در سال ۱۳۹۷ ایجاد نماییم.

تشکل‌های حاضر در نشست :

  • انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران
  • انجمن مهندسی و ساخت ایران
  • انجمن مدیریت کیفیت ایران
  • انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران
  • انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی
  • جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری
  • انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی
  • مرکز نوآوری و فناوری پارسا پلیمر شریف
  • فدراسیون صنعت نفت ایران