نشست مشترک انجمن مديريت کيفيت ايران با معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران ؛ در تاريخ ۱۶ اردیبهشت ۹۷ با حضور نایب رئیس و دبیر انجمن مديريت کيفيت ايران طي جلسه اي که با آقاي مهندس بیات ؛ معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در محل معاونت مزبور داشتند دو طرف به منظور هم اندیشی و شکل گیری فصل جدید همکاری های مشترک در جهت برگزاری پانزدهمین دوره ارزیابی عملکرد کیفیت بنگاه ها که ۲۲ آبان ماه سال جاری برگزار می گردد اعلام آمادگی نمودند.
در ابتدای این جلسه مهندس مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه کیفیت در فرایند شکل می گیرد و استاندارد حدی از کیفیت است بیان کرد؛ وظیفه اصلی سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و تدوین استانداردهای مورد نیاز و همچنین ارزیابی کیفیت کالاها و خدمات براساس استانداردهای مرتبط است و سازمان ملی استاندارد ایران نقش مستقیمی در تامین مواد اولیه ماشین آلات بخش تولید، فناوری و دانش روز تولید، بکارگیری کارگران و مهندسان با مهارت مکفی و نحوه مدیریت ندارد.
وی افزود که صاحب نظران دانش کیفیت، کیفیت را حاصل یک فرآیند در قالب استقرار یک سیستم کیفیت مناسب و حاصل تمامی بخش های درگیر در تولید از جمله کنترل کیفیت می دانند. بنابراین واحد کنترل کیفیت فرآیند تولید صرفا بخشی از آن است نه همه آن؛ به عبارتی هر کدام از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت، کارکرد خاص خود را دارند و اینطور نیست که اگر تکنولوژی و ماشین آلات تولید نامناسب باشد شما صرفا با کنترل کیفیت بتوان به کیفیت مطلوب دسترسی پیدا کنید .
معاون ارزیابی کیفیت استاندارد با طرح این سوال چه کسی باید این استانداردها را به کار گیرد و چه کسی مسئول اصلی تولید و ارایه خدامات با کیفیت است؟ گفت؛ بدون تردید آن فرد یا بنگاه اقتصادی که موظف به بکارگیری استانداردهای کارخانه ای و همچنین استانداردهای ملی در راستای ارتقای بهره وری و کیفیت است کسی جز تولیدکننده و ارایه دهنده خدمات نیست. در ماده ۱۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، دستگاههای اجرایی صادر کننده مجوز تولید و خدمات را مکلف و ملزم به رعایت استانداردها در صدور مجوز برای متقاضیان کرده است و در ماده ۴۷ حتی دارا بودن نشان استاندارد و یا هرگونه تاییدیه استاندارد کالا و یا خدمات را رافع مسئولیت تولید کننده و ارایه دهنده خدمات نمی داند و در نهایت ارزیابی کیفیت آنچه در بخش تولید یا خدمت انجام گرفته صورت می پذیرد.
شکرخدایی نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اعلام اینکه کیفیت عامل اصلی حمایت از تولید ملی است، گفت: کیفیت بالای تولیدات داخلی می تواند منجر به رقابت بیشتر و حتی ایجاد فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی در بلند مدت شود.
وی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان برای ارتقای کیفیت باید سرمایه گذاری کنند، اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد بنگاه های اقتصادی که به مقوله کیفیت، خلاقیت و نوآوری در تولید و خدمات توجه بیشتری دارند ضریب ماندگاری آنان در بازار بالاتر از سایر واحدهای تولیدی و صنعتی است.

نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: تولیدکنندگان داخلی باید نسبت به سرمایه گذاری در تولید محصولات و خدمات با کیفیت اهتمام جدی تری داشته تا ضریب ماندگاری آنان در بازارهای داخلی و خارجی روز به روز افزایش یابد.
وی با اشاره به این‌که در برنامه‌ ششم توسعه، توجه ویژه‌ای به موضوعات استاندارد و کیفیت می شود، اظهار کرد: باید به منظور آگاهی عموم جامعه و برنامه‌ریزان نرخ کیفیت کالا و خدمات مشخص شود تا معلوم شود کشور در هر سال از نظر کیفیت رشد می‌کند یا نزول و لازم است که نهادهای بی طرف ملی نسبت به تعیین نرخ های کیفیت جهت توسعه رقابت و شفاف سازی بازارها اقدام نمایند.