عوامل بهره وري طي ۴۵ سال تغيير نکرده است: عملکرد نا مطلوب دولت ها در ارتقا بهره وري

خبرگزاری آریا – ۱۷/۱۰/۹۵

دبير جشنواره ملي بهره وري با بيان اين که ۴۵ سال است عوامل کل بهره وري در کشور تغيير نکرده است گفت:تا زماني که روحيه عمومي کشور متمايل به احداث است و نه استفاده بهينه از امکانات موجود ، شاخص بهره وري رشد نخواهد کرد.

فرشيد شکرخدايي طي نشست خبري با تشريح چگونگي برگزاري هشتمين دوره جشنواره ملي بهره وري به دلايل عدم رشد شاخص بهره وري در کشور اشاره کرد و گفت:سيستم دولتي ،اقتصاد وابسته به نفت، داشتن روحيه روبان پاره کردن ميان مسئولين از جمله عوامل عقب ماندگي بهره وري در کشور است.
وي با اعلام اين که متاسفانه تاکنون شاهد روبان پاره کردن براي ارتقا بهره وري و به طور مثال سه شيفت کار کردن در يک بنگاه توليدي نبوده ايم گفت: ۴۵ سال است عوامل کل بهره وري در کشور تغيير نکرده است.
دبير جشنواره ملي بهره وري با بيان اين که تا کنون عملکرد دولت ها در خصوص بهره وري به هيچ وجه رضايت بخش نبوده است افزود:تمرکز دولت ها و مجلس همواره بر ساخت جاده،کارخانه و به طور کلي توسعه بوده است تا توجه به استفاده مطلوب از امکانات موجود.
وي افزود: به طور مثال طبق آمارهاي وزارت صنايع ميزان سوله هاي خالي در کشور۵ برابر سوله هاي پر است.
شکر خدايي تصريح کرد: در حال حاضر رشد اقتصادي کشورها از طريق ارتقا بهره وري حاصل مي شود بنابر اين محاسبه رشد شاخص ها در صنايع مختلف براي تعيين سهم آن در رشد اقتصادي کشورها در راستا برنامه ريزي هاي آينده آنان حائز اهميت است.
وي در ادامه افزود: جشنواره ملي بهره وري طي ۸ سال گذشته سعي کرد رشد شاخص هاي بهره وري نيروي کار و سرمايه به نرخ ثابت ( از طريق تورم زدايي) در صنايع مختلف را محاسبه کند و بر اين اساس تا کنون به اندازه گيري شاخص هاي ۵ هزار بنگاه اقتصادي پرداخته است.
شکرخدايي مهمترين ويژگي اين جشنواره هشتم را رايگان بودن مرحله نخست آن اعلام کرد و گفت: در صورتي که هر بنگاه اقتصادي صورت مالي تاييد شده را داشته و سود و زيان هاي آن نيز مشخص باشد، بدون هيچ محدوديتي مي تواند در اين جشنواره حضور يابد و ميزان بهره وري آن به صورت رايگان محاسبه مي شود.
دبير جشنواره ملي بهره وري تصريح کرد: سازمان‌ها در ۵ رويداد مسابقه ملي بهره وري، بهينه کاوي، تجربه هاي موفق، بهترين محل کار و مسابقه ملي مصرف بهينه انرژي با يکديگر به رقابت مي پردازند.
وي با بيان اينکه هم اکنون کشور در زمينه اجرايي شدن برنامه هاي خود با مشکلاتي مواجه است افزود: امسال براي اولين بار سامانه آنلاين براي اندازه گيري توان مهندسي اجرا، راه اندازي شده است.
شکرخدايي عنوان کرد: ميزان بهره وري عوامل اقتصادي در سال ۹۴ با در نظر گرفتن سال ۸۹ به عنوان سال پايه در حوزه هاي پالايشگاه ۱۹۱٫۸، مواد دارويي ۱۱۵، ساخت خودرو ۹۸ ، کاني هاي غير فلزي ۳۷۴، محصولات فلزي ۲۲۲، فولاد ۱۸۹ ، بيمه ۶۷، بانکها و موسسات مالي۲۲۲، مخابرات۱۶۷ ، ماشين آلات و دستگاه هاي برقي ۱۸۱و قندو شکر ۹۹ ارزيابي مي شود.
دبير جشنواره ملي بهره وري ادامه داد: در زمينه کاشي و سراميک، محصولات کاغذي، تايرسازي، خدمات پرداخت و خودروسازي رقم اين شاخص به ترتيب ۱۴۲ ، ۱۰۸، ۱۵۵، ۱۰۵ و ۹۵ بوده و اين در حالي است که در زمينه شوينده ها و لوازم آرايشي با کاهش شديد مواجه بوده ايم و به عدد ۱۹ تنزل کرده ايم.
شايان ذکر است که شاخص پايين تر از ۱۲۵ نشان از بهره وري پايين آن بخش مطابق با برنامه پنجم توسعه را دارد.
وي با انتقاد از ميزان بهره وري حوزه صنعت و معدن کشور بيان کرد: ميزان بهره وري کليه عوامل در صنعت در سال ۹۴ به نسبت سال پايه(۸۸) ۱۰۱ بوده که اين امر نشان از عقب گرد، مطابق با برنامه پنجم توسعه دارد و بهتر است اين کاستي از طريق جذب سرمايه گذاري جبران شود.